Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Nowe ładowarki przy drogach szybkiego ruchu. Poznaliśmy chętnych do ich budowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Autor:

GDDKiA

Data publikacji:
20-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Nowe ładowarki przy drogach szybkiego ruchu. Poznaliśmy chętnych do ich budowy
fot. GDDKiA
Otworzyliśmy oferty w przetargu na dzierżawę miejsc pod budowę i obsługę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych. Swoje propozycje przesłało siedem podmiotów. Przystąpiliśmy do weryfikacji otrzymanych ofert.

Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczył MOP-ów w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.

Czas na ocenę ofert

Oferty w przetargu złożyło siedem podmiotów. Pięć z nich chce wybudować szybkie stacje ładowania na wszystkich 31 MOP-ach. Taką ofertę złożyły firmy Fastned, Ekoen, Greenway Polska oraz konsorcja Tesla Poland i Tesla Germany oraz Brand Rock i Plus International. Ponadto konsorcjum Allego Poland i Allego, a także firma Tauron Nowe Technologie złożyły oferty na wybrane przez siebie MOP-y.

Kryterium oceny ofert w przetargu obejmuje:
  • czynsz podstawowy (50 proc.) – stawka za 1 m² powierzchni dzierżawy pod stację ładowania proponowana przez oferenta, który minimalnie mógł zaproponować 1 zł za m2,
  • czynsz od przychodu (50 proc.) – stawka w procentach od przychodu (ze stacji ładowania) proponowana przez oferenta. Nie było minimalnego poziomu określonego dla stawki.
Z podsumowaniem złożonych ofert można zapoznać się na naszej stronie internetowej.

Gdzie planujemy uruchomić szybkie ładowarki

W ramach umowy dzierżawca będzie miał obowiązek wybudować i obsługiwać stacje ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty o mocy min.150 kW.

Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW.

Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, gdzie docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW).

Umowy zostaną zawarte na 20 lat.

Lista MOP-ów objętych przetargiem:
  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
  • A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).

Kolejne ładowarki na MOP-ach

Planujemy, że do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, zostaną uruchomione ładowarki dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP-ów:
  • A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
  • S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
  • S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).

To nie koniec

W tym roku zamierzamy także ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Do chwili obecnej zostały ogłoszone postępowania na 16 MOP-ów. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR. Przypomnijmy, że zgodnie z AFIR dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T dla pojazdów osobowych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW, a dla ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW).
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5